|
|
|
voor
peter
Vele tientallen jaren geleden begaven P en Comper zich naar
de Amsterdamse Kamer van Koophandel om hun samenwerking een
gezonde basis op zakelijk niveau te geven. Zij stichtten toen
het Bureau voor Context-Transformatie. Of het BCT nog steeds
bestaat weten wij niet, P blijkbaar ook niet. Toen wij hem
er een jaar of wat geleden aan herinnerden bleek hij het vergeten
te hebben – een ultieme vorm van transformatie, dat wel.
Maar onze kleine collectie P-kunst overziende beseften wij dat
contexttransformatie een belangrijke sleutel tot P's kunstenaarschap
is. Daarvan nu enkele voorbeelden.
Neem Marcel Duchamp's fietswiel op een houten krukje gemonteerd.
In een monumentale fotoserie hebben de oprichters van het Bureau
hier de context beslissend hervormd. Fietswiel en krukje werden
tot een kompleet rijwiel geherstransformeerd. Eén exemplaar
van Duchamp is teruggekeerd tot zijn oorspronkelijke berijdbare
vorm, zij het dat het krukje als stuur fungeert. Een tweede exemplaar
heeft bandenpech. De kunstenaars dragen Thijs-de-Jongen kledij.
P staat naast zijn fiets en kijkt enigszins beteuterd naar Duchamp's
kunstwerk, dat zijn oorspronkelijke vorm heeft behouden, maar
desondanks ondersteboven lijkt te staan. Een duidelijke verwijzing
naar onze nationale identiteit is de door Comper verrichte handeling,
volgens welke een lekke band door een emmer met water geleid
wordt teneinde het gaatje te vinden. Het herfstachtige achterdoek
is een fraaie bijdrage van associé M. Rest nog de vermelding
dat de grote kunsthistoricus Sir Ernst Gombrich zich met bewondering
over het kunstwerk heeft uitgesproken, zeker ook vanwege de titel Bicyle
stripped bare by her bachelors.
Niet minder transformatorisch is een foto van twee bouwwerken
op de Weteringschans tegenover het Rijksmuseum die in de jaren
'70 voor opschudding onder de liefhebbers van architectuur zorgden,
en dus ook aan het scherpe oog van de eeuwige bouwvakker P niet
ontging.In plaats van een polemisch geschrift vatte hij zijn
kritiek bondig samen door op de voorgrond een bord te plaatsen
met het opschrift Óók hier bouwt
Frank Lloyd Wrong.
Een verdere stap getuigt van scherp observatievermogen, uitlopend
in een associatieve gedachtereeks. Een luciferdoosje heeft, als
je geluk hebt, wel eens twee lucifers die met de koppen aan elkaar
gegoten zijn. OK zal de doorsneeroker zeggen. Zo niet de denkende
kunstenaar, die intuïtief begrijpt dat zulk een tweeling recht
heeft op een soortgelijk sjekkie. Geef dus aan P een paar van
die Siamese lucifers en hij vervaardigt in opdracht een perspex
kubusje waarin lucifers en sjekkies naast elkaar zijn gemonteerd
tegen een achtergrondfoto waarop beide voorwerpen vergroot zijn
weergegeven. Titel Twee vrienden.
De laatste vorm van transformatie bevindt zich in ons portiek.
Een van de vorige bewoners van ons pand was Peter Diamand, die
zich als zodanig ook aan de huisdeur afficheerde. Nog twintig
jaar na Diamand's vertrek bleef het naamplaatje dienst doen,
tot P het verruilde voor een nieuw exemplaar met de inscriptie
'Peter Transparant'. Wat dit betekende en welke transformatorische
processen zich in P's hoofd afspeelden, heeft hij ons tijdens
een met alcoholica besprenkelde feestdis uitvoerig uit de doeken
gedaan. Wij herinneren ons vagelijk dat het er om ging dat de
persoon in kwestie in al die jaren zozeer vervluchtigd was dat
er van een grote mate van transparantie sprake was.
Dit zijn maar een paar suggesties. Maar misschien kunnen zij
ons allen helpen bij het peilen van het mysterie van P's artistieke
scheppingskracht.
Suus en Rob Scheller-Dikkers
P.S. Tenslotte een onverwachte bijdrage aan de discussie door
de spellingsdinges op onze computer. Als je transformatorisch intikt,
vraagt hij of je misschien 'ransformatorschei' of 'transformatorkitsch'
bedoelt. Kennelijk heet de laptop zijn eigen mening over contexttransformatie.
|
|
|
|